A Sólyom zuhanása

solyom

A Sólyom zuhanása

Nincs hozzászólás a(z) A Sólyom zuhanása bejegyzéshez

 Fizetésképtelenné vált a Sólyom Airways, az “új nemzeti légitársaság”.

A csúnyán végződött történet a Malév tavaly februári csődjével is összefügg annyiban, hogy már akkor felröppentek olyan hírek, miszerint azért hagyták csődbe menni a céget, mert előbb-utóbb megjelenik egy új nemzeti légitársaság.
Az új szereplő idén júliusban jelent meg a színen: a Sólyom Hungarian Airways Kft. úgy jött létre, hogy a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Kft. (Sólyom Holding) korábban felvásárolta a ceglédi Avicraft Kft.-t, amelynek érvényes engedélye volt kismotoros repülőgépek és vitorlázó gépek üzemeltetésére.
A Sólyom nagyszabású tervek bejelentésével indított: eleinte hatgépes flottával kezdi meg tevékenységét, ám 2017-re már ötven gépe repül majd, a flotta értéke megközelíti a négymilliárd eurót. Az első évben 700 munkatársat vesznek fel, három év alatt a létszám elérheti a háromezret. Jövőre elérik a Malév hárommilliós utasforgalmát, 2017-re pedig jócskán túlszárnyalják.
A történetet közelről ismerők szerint az volt a terv, hogy valamiképpen létrehoznak egy légitársaságot, megszerzik az engedélyeket, és menet közben megérkezik a befektető. A Magyar Állam belépésére is számítottak. Konkrétan felmerült, hogy iráni, illetve ománi befektetők adnak tőkét a Sólyom Airwayshez.

Félrevezetés

Furcsán zajlott az első repülőgép megérkezése is: a Sólyom Airways még júliusban hat repülőgép lízingelésére írt alá szerződést az European Aviation Group nevű brit céggel. Az első – a Sólyom emblémáival ékesített, Álmos névre keresztelt – gép augusztus 18-án szállt le a Liszt Ferenc repülőtéren, ünneplés, vízágyúk, szivárvány és a sajtó jelenlétében. Akkor még csak kevesen tudták, hogy a lízingcég csupán hat órára engedte el a gépet Magyarországra, mivel a Sólyomnak erre volt fedezete. A gép visszareptetéséhez szükséges kerozint is baráti kölcsönből fizették ki. Időközben kiderült, hogy a tartós bérletbe vett (venni szándékozott) gépek 1990 és 1992 között készültek, és volt köztük olyan, amit korábban már kiállítottak a forgalomból, illetve bontásra ítéltek.
A cégvezetők azonban töretlen lendülettel kommunikálták, hogy augusztusban, aztán, hogy szeptemberben, illetve hogy októberben elindul a Sólyom, és elkezdik a jegyek értékesítését. A cég elkezdte a beszállítói szerződések megkötését jövőbeni partnereivel, akik – mintegy száz vállalkozás – szabályosan befizették az ehhez szükséges pénzt a Sólyom kasszájába.
Közelgett az október 10-ei fizetésnap. Az volt a taktika, hogy az ügyvezető aznap reggel a közrádióban interjút ad, a légügyi hatóságra próbálja terelni a felelősséget, majd az interjút követően kórházba vonul. Vágó, a Sólyom Airways ügyvezetője tizedikén tényleg interjút adott a közrádióban, majd rosszul lett és kórházba vonult. Lucsik János, a Sólyom Holding ügyvezetőjének lelkiismerete azonban megváltoztatta a terv végét: kiállt a dolgozók elé, és elmondta a valóságot.

About the author:

Leave a comment

tizennégy − nyolc =

Back to Top